Introductiedag op school gehad - Reisverslag uit Kyoto, Japan van ManonNaarKyoto - WaarBenJij.nu Introductiedag op school gehad - Reisverslag uit Kyoto, Japan van ManonNaarKyoto - WaarBenJij.nu

Introductiedag op school gehad

Blijf op de hoogte en volg

10 Oktober 2014 | Japan, Kyoto

Hallo allemaal!

Iedere keer denk ik weer, nu gaat het vast wat langer duren voor ik weer ga schrijven, maar dan gebeuren er weer zoveel (leuke en minder leuke) dingen dat ik het toch weer met jullie wil delen :)

Op dinsdag avond reserveerde ik samen met mijn homestay vader online een kaartje voor een film voor woensdag. Toen tekende hij mbv Google Maps een plattegrondje voor me, hoe ik moest fietsen naar de bioscoop - ouderen en techniek, super leuk! Verder nog even geskypt met Sharon, en toen naar bed.

Woensdag ben ik naar de film geweest, Rurouni Kenshin. Het bleek deel 2 te zijn, waarvan ik deel 1 al met Christianne had gezien, zoals ik eerder al zei. De route erheen viel gelukkig mee qua moeilijkheid, ik kon het gebouw goed vinden. Btw, Japanners tekenen niet iedere zijstraat waar je langsrijdt, en geven op een kaartje ook lengte niet in verhouding weer - in ieder geval deze Japanner :p Maar alles ging dus goed. De film kostte 1100 yen (bijna 8 euro) vanwege Ladies' Day iedere woensdag - normaal is het wat duurder - en hij duurde van 15:00 - 17:25 zonder pauze, maar dat maakte niet uit. Ik geloof dat ik maar ongeveer 50% van het gesproken Japans begreep, maar het was in ieder geval een goede oefening. Moet erop letten dat ik dit vaker doe, om mijn niveau Japans te testen ;)
Verder kreeg ik te horen dat ik in november voor ongeveer 10 dagen een extra huisgenoot krijg, nog iemand die een Homestay komt doen bij deze familie. Een Koreaanse man van 30, een dokter, die hier (volgens mij) voor een seminar oid heenkomt. Ben benieuwd :)

Donderdag begon de pret. Ik ben bijna 8 uur bezig geweest met het regelen van een telefoon, hier is de (korte :p) samenvatting:
Ik kwam om 9u aan op school, zoals op het papier dat ik had ontvangen stond aangegeven, maar het bleek pas om 10u te beginnen.
Gewacht en intussen vrienden gemaakt met een aantal zweden (twee jongens). De twee providers die zouden komen waren AU en Softbank.
Gekeken bij AU (vertaalde een beetje voor de zweden, er was een beetje Engels sprekend personeel, half lokaal Chinees en half lokaal ‘Engels’) en Softbank (ook een beetje vertaald, zo goed als geen Engels sprekend personeel).
De beste optie leek draagbaar WiFi doosje/dingetje ipv nieuwe mobiel. Zo kan ik mijn eigen mobiel blijven gebruiken, maar dan overal en met alles wat ik nodig heb (bellen kan eventueel nog via Skype en verder doet iedereen hier alles met mail/Line).
Eerst leek Softbank goedkoper, maar toen bleek dat ik voor de volle 2 jaar (contract standaard in Japan) voor het apparaat vooruit moest betalen: 42,000 yen (ongeveer 300 euro), auw!
Terug naar AU samen met de Zweden.
Daar besloten wat ik wilde, formulier aangevraagd.
Ingevuld. Ingeleverd. Wachten (~20 min).
Kleur, wit of rood? Rood. Wachten (~40 min).
Gelukkig kwamen er (nieuwe) vrienden bijzitten, plus nog een Zweeds meisje en een Noors meisje, dus de tijd verging makkelijk.
Tussendoor: wie was wanneer aan de beurt? Ik als 2e. Wachten (~30 min).
Aan de beurt, eindelijk. Resident card, credit card en paspoort afgegeven. Wachten (~15 min).
Credit card blijkt niet te werken, of ik ook een cash card heb. Die werkt ook niet. Kom later maar terug, dan gaan we met iemand van hier met jou samen naar een AU winkel, dan kun je daar met je credit card betalen voor het apparaat, en dan morgen bij een postkantoor (dat is heel gewoon hier, Japanners betalen hier zo ook hun gas/water/licht etc.) de maandelijkse internetkosten betalen.

Ondertussen was het 14:15 en had ik nog geen lunch gehad. Met een hele groep (uiteindelijk 9 man, voornamelijk zweden) lunch gegeten in de cafetaria van de universiteit, lekker en goedkoop! Toen weer terug. 15:15 met iemand van Au, één van de zweden en nog een jongen uit Taiwan naar de AU winkel (met de auto, lange rit!). Daar deed mijn credit card het ook niet.
Met die persoon die ons erheen gereden had in de auto eerst naar de bank in de buurt geweest om te proberen dan maar cash te pinnen (werkte niet, plus de banken zijn hier dicht na 3u dus kon alleen met een automaat), en toen door naar een Lawson ATM, die deed het ook niet.
Onderweg naar een combini (mini supermarktje) voor een laatste poging nog even in de AU winkel gevraagd hoe het met de jongens ging. Hun credit cards deden het ook niet (je zou denken dat ze het ons makkelijk zouden maken hen geld over te maken.. :p), dus met zijn drieën naar de 7-eleven (combini). Daar deden onze passen het gelukkig allemaal, dus cash gepind en terug naar de winkel.
Of wacht, als het cash is kan het ook op school, zegt de man die ons gereden had. Aangezien we toch terug moesten naar school (en dit zo hopelijk minder lang zou duren) weer terug naar school. Daar nog even moeten wachten, maar uiteindelijk betaald en het contract getekend.
Ondertussen was het bijna 5u, tijd om weer naar huis te gaan :p

’s Avonds heb ik nog even met oma gebeld, fijn haar stem weer te horen.

Dan nu over vandaag. Vanochtend naar een mall (Aeon Mall) in de buurt geweest en daar wat manga gekocht. Toen lunchen, en vervolgens naar school voor de intro-meeting om 3u. Ik ging wat eerder (was om 2u op school) om nog even te vragen hoe het zat met dat postkantoor. Het bleek dat ik in dat postkantoor nu toch weer wel een Japanse bankrekening had moeten openen (gister was me verteld van niet >.>), dat had ik dus niet. Wat nu?
Weer met iemand van de winkel naar een bank hier in de buurt (waar je ook kunt tekenen, ipv met zo'n stempeltje die iedere Japanner heeft), maar daar bleek ik mijn paspoort voor nodig te hebben - en die lag dus nog thuis, omdat je Resident Card in Japan voldoende legitimatie is en ik mijn paspoort te belangrijk vind om altijd maar in mijn tas te hebben zitten. Uggh. Die persoon van AU belde even rond, en nu mag ik het ook volgende week regelen (dinsdag, want maandag is een vakantiedag en dan is de bank, net als in het weekend, dicht).
Wel weer op tijd terug voor de intro-meeting, gelukkig.

Onze namen hingen op een grote lijst met een lokaal nummer erachter. Ik naar dat lokaal, netjes iets voor 3en. Bleek dat het lokaal te zijn waar we volgende week onze eerste les hebben, en moest ik een paar lokalen verder op zijn. Uitleg gekregen over hoe de school werkt, evenals grofweg hoe het leven in Kyoto/Japan in elkaar zit/wat belangrijk is. Daarna een tour van de school.
Vanaf 17:00 stond er op de planning dat we met huidige leerlingen en sempai (ouderejaars) samen een maaltijd zouden eten en dingen als de school/lessen/etc. konden bespreken, dus ik had mijn Homestay familie gezegd dat ik niet thuis zou eten. Toen bleek dat deze 'maaltijd' enkel snacks waren. Toch gezellig gekletst met de sempai daar, en één van hen kwam op het idee om morgen nogmaals met zijn allen af te spreken bij de rivier voor een soortement van picknick. Ben benieuwd! Als laatste werd er een groepsfoto gemaakt, en toen werden we weer vrijgelaten.
Na afloop - we hadden nog steeds honger :p - maar met 4 (nieuwe) vrienden (1 Amerikaans, 1 Brits, 1 uit Bahrein en 1 uit Noorwegen die ik nog van gister kende) ramen (noedels) gaan eten in een tentje in de buurt. Terug naar huis, even in bad, dit verslag schrijven en zo meteen naar bedje toe.

Poeh, dat was me weer een verslag! Hoop dat ik jullie een beetje geamuseerd heb met mijn escapades, en tot de volgende update!

  • 10 Oktober 2014 - 16:46

    Iris :

    Hey Panda,
    Wat een gedoe allemaal! Hopelijk komt het in orde ;) looking forward to the next episode ^^
    Knuf!
    Iris

  • 11 Oktober 2014 - 01:07

    Lisanne:

    Haai!

    Zo dat is er weer een van 'waarom makkelijk doen als het ook lastig kan'!
    Hopelijk is het snel geregeld... In ieder geval leuke mensen ontmoet, das altijd fijn! :D

    Xx Peter en Lies

    Ps., het pakketje is binnen, Peter zegt suuuuper bedankt!! Hij was helemaal happy :)

  • 11 Oktober 2014 - 11:26

    Bianca:

    Genoeg mogelijkheden om te oefenen met rust en geduld... ;-)

  • 11 Oktober 2014 - 12:08

    Ronald:

    Zo dat is aardig dagje wel geweest
    Phoe..
    Leuk om te horen dat je al snel wat nieuwe vrienden heb kunnen maken.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag

  • 12 Oktober 2014 - 16:51

    Colin :

    Manonnepon!

    Heerlijk toch al die bureaucratie xD

    Gelukkig ben je het ook zo weer vergeten als het eenmaal allemaal geregeld is :)

    Geniet ervan!

    Groetjes ook van Els!

  • 31 Oktober 2014 - 22:21

    Nellie:

    beetje laat maar lees pas nu en heb het bureaucratie leesdeel maar overgeslagen
    btw je verslag is al 760 keer bekenen :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Sept. 2014
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 11868

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2014 - 19 September 2015

Een jaar naar Kyoto

30 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: