De lessen zijn begonnen! - Reisverslag uit Kyoto, Japan van ManonNaarKyoto - WaarBenJij.nu De lessen zijn begonnen! - Reisverslag uit Kyoto, Japan van ManonNaarKyoto - WaarBenJij.nu

De lessen zijn begonnen!

Blijf op de hoogte en volg

15 Oktober 2014 | Japan, Kyoto

Hey allemaal,

Zo zit je te wachten tot je weer iets hebt om over te schrijven, en zo vliegen de dagen voorbij en zou je het bijna vergeten! Wat een verschil om dagelijks wat te doen te hebben (=school)!

Het afgelopen weekend zat ik voornamelijk thuis, te wachten op mooier weer dan wel slechter weer. De tyfoon ging redelijk aan Kyoto (tussen de bergen in) voorbij, maar het weer was druilerig genoeg dat ik eigenlijk alleen maar binnen heb gezeten en gelezen.
Wacht, niet helemaal waar. Zondag ben ik met een vriendin van school (Taffy) naar een shopping centrum (groot, veel straten/winkeltjes) in de buurt van Sanjo geweest. Daar ook met haar naar een kaiten zushi geweest, zo'n toko waar de sushi op bordjes voor je langs komt. Super lekker!
Maandag weer voornamelijk niet veel gedaan, maar genoten van de rust, omdat er geen school was. Dit vanwege Taiiku no hi, Dag van de Sport en Gezondheid. Isn't it ironic? ;)

Dinsdag was het dan toch eindelijk zover! De dag bestond voor het grootste deel uit het leren kennen van de rest van mijn klas en de docent, Yamamoto sensei, mijn mentor voor dit semester. We kregen een boekje met huiswerk (dagelijks één blaadje voor de les, en eentje erna) en onze 3 schoolboeken - waarvan één die ik al in mijn laatste jaar bachelor heb gehad. Nu denk je misschien, dat is dan toch saai? Maar in de twee jaar dat ik Pedagogische Wetenschappen heb gedaan (en dus veel minder tot nauwelijks Japans) ben ik een hoop vergeten, dus het is een goede oefening voor mij. Daarbij heb ik inderdaad een voorsprong omdat ik de teksten al ken, maar een hoop is me al weer ontschoten - of de docent legt de nadruk op andere onderdelen dan die ik in Nederland leerde, dus dit gaat helemaal goedkomen :)
Woensdag (vandaag) les gehad van een andere docent (ik heb les van mijn mentor op maandag, dinsdag en donderdag, en op woensdag en vrijdag van twee andere docenten). Iedere dag heb ik les van 09:00-12:30 in blokken van 45 minuten met steeds 10 minuten pauze tussendoor, en op donderdagmiddag heb ik ook les van 13:30-15:10 in dezelfde stijl (specifiek gericht op N2). Morgen de eerste (proef)les daarvan, ben benieuwd! :)

Tot zover school, dan nu de rest van de moeizame dingen.
Zoals de vorige keer beloofd ben ik dinsdag na school onderweg gegaan om een bankrekening te openen bij een Japanse bank, ten behoeve van mijn Wifi Walker doosje. Dit keer had ik mijn paspoort bij me, ik was voorbereid! Maar blijkbaar nog niet helemaal op de bureaucratie van Japanners. Eerst moest ik een formulier opnieuw invullen omdat ik mijn naam verkeerd had geschreven.
Ik hoor jullie zeggen, hoe krijg je dat nou voor elkaar?
Nou, ik schreef dus op: van Liempt, Manon (zonder al te veel nadruk te leggen op de hoofdletters), met furigana (leestekens) erboven, zoals iedere andere Japanner van me heeft willen weten. Maar nee, het moest precies zoals op mijn Residents Card stond, dus met mijn volledige naam (heb de é in Cécile maar een beetje ernaast gehangen :p), dus het moest opnieuw!
En daarna nog twee keer opnieuw, omdat ik niet begreep wat ze wilde dat ik opschreef en dus het verkeerde schreef. :/
Maar met wat pijn en moeite kregen we het toch voor elkaar. Ondertussen was het 5u en wilde ik graag naar huis, dus ook al was de AU (provider) winkel tot 8u open, ik liet het tot de dag erna. Vandaag dus!

Vandaag, na de lunch (geen middaglessen!) ben ik eerst langs de AU geweest om (met nog meer pijn en moeite, omdat ik alleen nog maar mijn bankboekje had en niet de bankpas) de automatische afschrijving geregeld. Daarna ging ik naar de 100 yen shop voor een insteekmap en kwam terug met zoveel meer (gebeurt altijd, trust me! xD) dan alleen dat, zoals onder andere een extra kam, vulpotlood en gum en nieuw etui.
Als laatste heb ik onderweg naar huis mijn treinpas geregeld. Voor omgerekend ongeveer 165 euro kan ik 3 maanden lang 'gratis' van huis naar school reizen, en ook nog eens gratis stoppen op iedere halte daartussenin (in een directe lijn). Zonder deze pas zou ik in 3 maanden ongeveer 410 euro uitgeven aan openbaar vervoer, dus dat is een hele besparing! Maar natuurlijk kon ik bij de balie op het station mijn bankpas niet gebruiken om ervoor te betalen, en moest ik eerst weer naar een ATM om te gaan pinnen (cash only!) :p
- Op school hadden ze me trouwens bang gemaakt dat ik twee aparte kaarten zou moeten kopen, omdat ik met twee verschillende lijnen reis (keihan en eizan) en ik had dus twee aparte formulieren ingevuld, maar dit bleek gelukkig onnodig. Aan de andere kant, liever vijf formulieren teveel ingevuld dan één te weinig!
(benieuwd of ik er over een jaar nog steeds zo over denk ;) ).

Zo, nu heb ik toch wel bijna alles gehad wat ik voor de komende tijd moet regelen. Of wacht, toch niet! Ik moet (wil) ook nog ergens een fiets vandaag toveren, en ik moet ook niet vergeten op tijd op zoek te gaan naar een appartement voor wanneer ik volgend jaar februari bij mijn homestay familie wegga. Maar ik ben hier nog maar net twee weken, dus ik ga het gewoon rustig aan doen ;) Eerst maar eens een weekje lessen volgen en eraan gewend raken, en me dan aanmelden bij een club denk ik (ze hebben een club die voor de katten zorgt hier bij de uni, daar ga ik zóóó bij! :D).

Dat was weer even genoeg voor vandaag, moet nog wat overhouden voor het volgende verslag ;)

Knuffels!

  • 15 Oktober 2014 - 16:48

    Piet:

    Lieve Manon,
    Leuk om je verslagen te lezen! Je bent al aardig op gang zo te zien. Veel plezier en succes, ik kijk al uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes
    oom Piet

  • 15 Oktober 2014 - 18:20

    Iris:

    Hey Panda,
    Fijn dat alles eindelijk een beetje geregeld is. Kan je tenminste echt gaan genieten en aan de slag voor school ;) Succes met alles! And we'll be waiting for the next one ^^
    Liefs,
    Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Sept. 2014
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 11853

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2014 - 19 September 2015

Een jaar naar Kyoto

30 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: