Na een paar dagen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van ManonNaarKyoto - WaarBenJij.nu Na een paar dagen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van ManonNaarKyoto - WaarBenJij.nu

Na een paar dagen

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg

07 Oktober 2014 | Japan, Kyoto

Hey allemaal,

Het is weer tijd voor een update! :) Ik wil niet dagelijks een verslag typen, dan wordt het teveel een dagboek en als ik het dan een keer vergeet ga ik me weer schuldig voelen. In plaats daarvan verwacht ik iedere keer een paar dagen op te sparen en jullie dan te amuseren met leuke verhalen. Ondertussen heb ik weer genoeg voor een verslag, dus Here We Go! :D

Ten eerste: bedankt allemaal voor de lieve berichtjes op mijn vorige verslag, en op alle andere fora. Wordt ik blij van ^^

Dan nu door naar het verslag. Zaterdag heb ik lang geslapen (sliep rond half 10 al ergens) maar werd vaak wakker. Mijn bed bestaat ruwweg uit een houten plank met een futon of twee erop, en nog een futon als deken. Ik ben meerdere keren wakker geworden met een houten heup oid, en het was bijzonder warm vandaag dus het was ook heet in mijn kamer. Normaal hou ik wel van warmte (geen ramen in mijn kamer op de eerste verdieping, compleet binnenshuis, dus alle warmte van beneden trekt naar mijn kamer toe) maar ik had de airco niet aangezet. Nachtje zweten dus, ook omdat mijn jetlag blijkbaar nog niet helemaal over was. Verder ontbeten met de familie, boodschappen gedaan met de moeder (op de fiets, heel gezellig). Toen zelf nog een beetje rondgefietst door de buurt op een fiets die ik van hier mocht lenen, toen vader en moeder (afgesproken ze zo te noemen) weg waren om te werken, en zelf nog een beetje de supermarkt Life hier in de buurt verkend. Ze verkopen hier zowat alles, heel handig! Drama gekeken op tv met moeder, en ook nog de meest fancy toevoeging van het hele huis uitgeprobeerd: de massagestoel! Episch ding ;)

Zondag lekker uitgerust (nog steeds 1x wakker geworden 's nachts, maar warmte nu beter uit te houden), met de vader en moeder naar het warenhuis in de buurt geweest. Eerst naar de 100-yen shop, toen de boekenwinkel en daarna de supermarkt. Ze hebben daar ook een bioscoop waar op woensdag Ladies Day is, dan kost een kaartje maar 1100 yen (iets minder dan 8 euro) ipv veel meer, dus denk dat ik dat komende woensdag maar ga uitproberen. Rurouni Kenshin draait, heb de manga gelezen en een eerdere film al een keer met Christianne gezien, dus ben benieuwd! Verder ook goed voor mijn Japans natuurlijk :) In de 100 yen shop heb ik trouwens drie dingen gekocht: een papieren agenda (wel zo handig, aangezien ik niet mijn nutteloze Nederlandse mobiel heen en weer blijf slepen in mijn tas), kleurpotloden en een kleurboekje. Zoals Sharon wel weet vind ik dat af en toe leuk om te doen, en in losse kwartiertjes zit ik er steeds in te kleuren. Superleuk en lekker ouderwets!

Dan betreffende maandag 6 oktober. Zoals sommigen van jullie al wel wisten zou ik op maandag een placement test hebben moeten maken, om te bepalen in welk niveau klas ik terecht zou komen. Er was een typhoon-waarschuwing geweest, dus ik goed ingepakt en met weggooi-paraplu op tijd naar school.
--> note, ik sta nu iedere dag best vroeg op omdat ik ook vroeg ga slapen. Slapen rond 22:30, opstaan vandaag was om 06:30, ontbijt om 06:50, huis uit om 07:15, trein om 07:29. Onderweg naar de trein kom ik langs een aantal jidouhanbaiki (vending machines), en er is er eentje vlak bij het station van Boss. Iedere keer dat ik die zie moet ik aan Rianne en Stella denken xD
Kwam ik netjes om 08:15 op school aan (moest er tussen 08:30 en 08:45 zijn, maar liever iets eerder dan te laat!), is het hek dicht (groot, massaal hek, zag er *heel* gesloten uit). Komen er twee mannetjes op mij aflopen, Pardon, komt u voor KICL? Ja, dat kom ik. Sorry, maar vanwege de typhoon is de school (en de gehele universiteit) vandaag gesloten. Oh.
Niet dat het nu zo hard regende (paraplu nauwelijks open gehad) of hard waaide (ook dat bijna niet), maar de test ging niet door. Of ik de volgende dag weer terug kon komen, op dezelfde tijd. Vooruit dan maar...
Onderweg terug naar huis (het was ondertussen 09:00 's ochtends, dus nog een volle dag te gaan) dacht ik eens na over wat ik dan in plaats daarvan kon doen.
Nu is het zo dat het treinstation het dichtst bij mijn Homestay huis Fushimi-Inari is, zo vernoemd naar de ku (wijk) waar we wonen, maar nog meer naar de Fushimi Inari Taisha (tempel) daar vlak in de buurt. Je weet wel, die beroemde tempel op 233 meter boven zeeniveau, die met dat pad de berg op naar de top die met heel veel torii (van die rode poorten) bezet is. Dat pad dat 4 kilometer lang is (de berg op) en dan ook weer 4 kilometer terug. Dat pad besloot ik 's ochtends voor de lol dan maar op te klimmen >.> Beetje onderschat hoe lang het zou duren voor je boven was :p En toen liep ik de top toch nog bijna voorbij ook xD Gelukkig riep een dametje me terug toen ze zag hoe ik gedachteloos aan het punt voorbij liep, compleet gefocust op mijn ene voet voor de andere zetten, om maar boven te komen, waarschijnlijk zo rood als een tomaat :) Daar even uitgerust, rondgekeken, fotoos gemaakt en toen weer naar beneden (nog erger dan naar boven leek wel, mijn beenspieren begonnen nu echt te protesteren). Toen toch maar terug naar huis, gedoucht en de massagestoel mijn arme beentjes laten verwennen. Vroeg gegeten met de familie, nog even gesproken met een vriend van de vader die op bezoek kwam, en toen naar bed.

Vandaag weer om 06:30 de wekker, ontbeten en naar school. Btw, mijn kuitspieren protesteren hevig na mijn uitspatting van gisteren, vooral rechts maar links blijft niet achter. Het is net als een paar jaar geleden, toen ik naar salsales ben geweest met Annabel: na een poosje iedere donderdagavond één uur dachten we klaar te zijn voor de gevorderdenles van twee uur op maandagavond. Die eerste dinsdagochtend daarna was echt geen grap meer! :'( Vandaag was niet zó erg (ik kon nog lopen) maar traplopen blijft lastig, en dit blijf ik ook nog wel eventjes voelen! :p Tijd voor nog een sessie massagestoel? Vanmiddag dan maar, eerst die toets maken!

De toets bestond uit een schrijf-onderdeel en een interview-onderdeel. Voor dit tweede deel werd je één voor één uit het lokaal gehaald en geïnterviewd, dan mocht je terug om je schrijftoets af te maken. Die bestond uit steeds moeilijker wordende opgaven, beginnend met kanji schrijven (oei, dat was even slikken! Gelukkig heb ik de afgelopen dagen geoefend uit mijn minna no nihongo kanji-boek dat ik had meegenomen :) ) en lezen, en toen begrijpend lezen en woorden/werkwoordsvormen/bunkei hyogen invullen via multiple choice. De eerste opdracht bestond compleet uit hiragana, wat bijna net zo moeilijk was als de laatste paar opdrachten. Moest af en toe wel drie keer kijken wat er nou stond. Kun je zien hoe snel je gewend raakt aan kanji ;)
(kort-door-de-bocht toelichting voor bij die geen student(e) Japans zijn: hiragana is één van de drie schriften in Japan. Hiragana en katakana zijn tekens die klanken uitdrukken, zoals onze letters, alleen is één teken dan één lettergreep. A, i, u, e, o, en dan ka, ki, ku, ke, ko, etcetera. Kanji zijn de tekens die uit het Chinees zijn overgenomen, die per (aantal) teken(s) een woord of concept weergeven.)
De toets ging verder best redelijk ben benieuwd waar ik uitkom!

Na de test even duidelijk gemaakt dat ik dus géén Japanse verzekering hoef (mama, bedankt voor het uitzoeken! :-* ) en dat ik met mijn homestay vader al langs de ward office & post office geweest ben om mezelf te laten registreren, en toen mocht ik weer naar huis. Tot later deze week!
Vrijdag is namelijk de orientatie dag, dan krijg ik ook mijn studentenkaart en kan ik daarmee mijn buspas aanvragen (met korting, handig!), en donderdag en vrijdag kan ik tussen 09:00 en 15:00 terecht om met vertegenwoordigers van AU en Softbank te praten over wat de opties zijn qua telefoon. Ook heel handig! Ben zelf al een paar dagen met vrienden aan het overleggen en met de homestay vader langs een telefoonwinkel geweest en heb op internet gezocht, maar ik kwam er niet helemaal lekker uit. Nu kan ik dus via school hulp regelen, top!
Ook ga ik, als tip van mijn homestay familie, bij de school vragen of ze aan het doorverkopen van fietsen van afgestudeerden doen. Blijkbaar is dat een ding hier. Klinkt logisch en handig, ben benieuwd wat daaruit komt!

Vanmiddag kwamen er ook nog twee dames van Homestay in Japan langs om me te interviewen, om te kijken hoe het gaat en of ik alles gesnapt heb, en of er nog problemen zijn geweest. Het gaat goed, tot nog toe snap ik het meeste wel en er waren geen problemen, dus het was een gezellig gesprek :)

Vader is nu werken en moeder boodschappen doen, dus ik zit dit verslag te typen. Zometeen nog maar eventjes wat meer kanji-schrijven oefenen, even rustig een boekje lezen en/of de massagestoel nogmaals proberen: je leest het al, dat ding is leuk! Na het eten gaat vader er ook vaak even in zitten (het programma is 15 minuten) voor hij weer aan het werk gaat. Moeder kwam zojuist terug, dus ik ga mij weer bij haar voegen beneden. Genoeg getypt voor vandaag, het was weer een heel verhaal.

  • 07 Oktober 2014 - 12:06

    Ronald:

    Hoi Manon
    Het klink als een geweldige ervaring
    Leuk dat je zo actief over jouw ervaringen schrijft
    Die stoel lijkt me fantastisch om gebruik van te kunnen maken
    Ga zeker dit soort verslagen volgen over manonnaarkyoto
    Mvg Ronald

  • 07 Oktober 2014 - 14:28

    Marlous:

    Leuk Manon!! Klinkt allemaal heel goed. Veel plezier! :) xx
    *leest mee*

  • 07 Oktober 2014 - 14:35

    Iris:

    Hey Panda!

    Doe maar rustig aan na die klim dan ;) Mss idd nog een keertje van die heerlijke stoel gebruik maken (doe mij er ook maar eentje ^^). Geniet van alles en hopelijk is je test goed gegaan!

    Dikke knuf :)
    Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Sept. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 11873

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2014 - 19 September 2015

Een jaar naar Kyoto

30 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: