De afgelopen tijd - Reisverslag uit Kyoto, Japan van ManonNaarKyoto - WaarBenJij.nu De afgelopen tijd - Reisverslag uit Kyoto, Japan van ManonNaarKyoto - WaarBenJij.nu

De afgelopen tijd

Blijf op de hoogte en volg

29 December 2014 | Japan, Kyoto

Lieve allemaal,

Zo, dat was weer bijna een maand. Tijd voor een update!

De vorige post was van 4 december, dus hier volgen de belangrijkste gebeurtenissen sinds die dag.

Op zaterdag 6 december ben ik uit wezen eten met twee meiden die ik ontmoet heb toen ik met de school naar een bloemschik/theeceremonie evenement ging, en ik ben ook met ze naar de pub geweest. Erg gezellig en ook goed voor mijn Japans ;) Niet te lang gebleven, echter, want studeren moet ook nog ergens tussendoor!

De week daarna had ik mid-terms, tentamens halverwege het semester. Op maandag het opstel, op donderdag en vrijdag de toetsen voor grammatica, woordenschat, lezen en luisteren. Ze gingen best goed, al had ik eerst wat twijfels over grammatica.

Op zaterdag ben ik met Elena (een vriendin van me die in het cat café in de buurt werkt) naar Kobe gegaan om daar een verlichtte winkelstraat te gaan bekijken. We kwamen overdag aan en hebben eerst wat rondgewandeld, gekletst en thee gedronken. 's Avonds hebben we *heel* lang in de rij gestaan met *heel* veel mensen, en toen we de lichtjes eenmaal gezien hadden wilden we allebei graag terug. Het was toen 7 uur, maar omdat het zo druk was besloten we eerst terug naar Kyoto te gaan, voordat we gingen eten. En toen namen we, omdat we niet echt zaten op te letten, het te koud was en dit de eerste trein terug was, de lokale trein, ipv de sneltrein. Toen duurde de reis van op de heenweg 1 uur opeens meer dan 2 uur, en was het 21:30 voor we avondeten gingen eten. Uggh... Maar wel lekker tonkatsu gegeten :p

De dag erna, zondag, ben ik 's avonds naar Osaka gegaan. Op de website Meetup had ik een groep gevonden die eens in de maand bijeenkomt en bordspelletjes speelt, dus was zeer benieuwd! Ja, je moet opletten met wie je afspreekt als je mensen alleen maar van het internet kent, maar deze groep was al vaker bijeengekomen (aldus de site en berichten van verschillende mensen), Japan is een van de veiligere landen om dit in te proberen, en ik had genoeg mensen verteld waar ik heenging en wat ik ging doen. Heb heerlijk gegeten, spelletjes gespeeld en nieuwe vrienden gemaakt, dus volgende maand ga ik weer! :D

Die dag erna, op maandag, kregen we de uitslag van de tentamens al terug. Ik had het goed ingeschat, mijn laagste score was een 79 (uit 100), dus dat viel niet tegen! Maar nu goed studeren om dat niveau vol te houden tot het einde van het semester, en dan de rest van het jaar ook! :D Op maandag ben ik ook bij een kamer wezen kijken in een share house, en ik vond hem zo leuk dat ik heb besloten hem te reserveren. Vanaf februari weet ik nu dus waar ik ga wonen, wel zo fijn! :D Het is een share house met 11 mensen, waarvan zo'n 8 Japanners, dus ik mag niet klagen ;)

Op donderdag had het cat café weer een evenement, dus ging ik er dit keer 's avonds heen (ipv 's middags, wat ik minimaal 1x per week doe op de dagen dat ik geen middagles heb (ma, wo, vrij) en Elena er ook werkt). Daarna ben ik met Elena wezen dansen in een underground bar, Metro. Best leuk, al was het misschien niet 100% mijn smaak, maar ook niet vervelend.

Op vrijdag hadden we secret santa met de klas (iedereen had eerder al een lootje getrokken met een naam en verlanglijstje, en cadeaus voor die persoon gekocht). De cadeaus lagen op een tafel (gemarkeerd met de naam van de persoon voor wie ze waren) en ze werden één voor één uitgepakt. Ik kreeg, geheel op verzoek, spullen met panda's, spullen met katten en word cards om kanji mee te oefenen. Super leuk! :D
Vanaf deze vrijdag heb ik ook wintervakantie, dus voorlopig even geen school meer :)

Die dag erna, zaterdag dus, heb ik vrijwilligerswerk gedaan bij een vriend van mijn Homestay familie (Nakabayashi-san). Eens per maand organiseert hij een evenement voor ouderen waarbij zij samenkomen, een gezondheidscheck krijgen, wat lunchen, een activiteit (oid) hebben). Ik werd om 9u opgehaald (nu weet ik waar het is, dus de volgende keer ga ik zelf) en om 3u weer thuisgebracht.
Omdat het de kerst-editie was, heb ik samen met de andere vrijwilligers (volwassenen, niet al te jong :p) eerst het zaaltje bij de school waar we inzaten versierd (eerst was de sleutel nog zoek, maar daar zal ik jullie niet teveel mee lastig vallen ;) ). Daarna hebben we de tafels klaargezet, de mensen verwelkomd, lunch (bento-dozen) uitgedeeld, zelf gegeten, lunch opgeruimd, kersttaart uitgedeeld en daarna de spullen opgeruimd. Vervolgens speelde een vrijwilliger trompet en zongen ze met zijn allen kerstliedjes. Ik deed zo goed en zo kwaad als het ging mee, maar dat viel zelfs met de tekst erbij nog niet mee! Toen iedereen uitgezwaaid, de zaal weer opgeruimd en toen waren we klaar. Zoals ik eerder al zei werd ik thuisgebracht, fijn :)
Maar de dag was nog niet voorbij! Ik mocht van Nakabayashi-san ook naar het eindejaarsdiner komen om 6u, in een hotel in de buurt van Kyoto station. Heerlijk (en voor mij gratis O:-) ) gegeten, gezellig gekletst met de mensen daar en toen was het weer tijd om naar huis te gaan.

Afgelopen week was ik dus vrij (geen school) en heb ik voornamelijk rustig aan gedaan. Lekker uitgeslapen, veel naar het cat café gegaan, af en toe zelfs een wandeling gemaakt langs de rivier (Sharon zou trots op me zijn ^^) en geskypt met vrienden. Kerst kwam ook nog eventjes tussendoor, maar omdat Japan dit als feestdag geïmporteerd heeft, wordt het hier iets anders gevierd dan thuis.

Ter uitleg (grofweg vertaald van een bericht van een vriend op facebook, die het goed kan uitleggen): Omdat Kerst in Japan geïmporteerd is en Japan niet christelijk is, wordt het als religieus verraad gezien om het al te fanatiek te vieren. In plaats daarvan hebben ze slechts enkele elementen van Kerst overgenomen, te weten de romantiek, de kalkoen (overgenomen uit Amerika, moet je begrijpen) en de commerciële vraatzucht (:D). Echter, ze doen in Japan niet aan kalkoen en dus hebben ze dat element vervangen door... Kip!
De schappen in de supermarkten lagen dus al tijden vol met kip in allerlei soorten en maten, en zaten alle Kentucky Fried Chicken (KFC) restauranten vol met stelletjes die elkaar liefdevol in de ogen keken over een bak gefrituurde kippenpoten,- borsten en -dijen, soms wel met rijen die tot om de hoek van de straat liepen. Wat een manier om kerst te vieren...
Laat ik daar zelf nog aan toevoegen dat Kerst dus inderdaad ongeveer de status van Valentijn heeft hier. Niet een dag om met familie door te brengen, maar eerder een leuke dag om om je crush te vertellen dat je hem/haar leuk vindt, een dag om uit te gaan met je vriendje/vriendinnetje, of om je geliefde ten huwelijk te vragen. Ja, dit is blijkbaar geheel in de lijn der verwachting op Kerstavond...

Zelf heb ik hier niet al te veel van gemerkt. Op Kerstavond ben ik naar 'mijn' pub gegaan (Pig and Whistle UK Pub - als ik het over 'de' pub heb, dan is het zeer waarschijnlijk deze) en heb me daar kostelijk geamuseerd met mijn nieuwe barman-vrienden. Vanwege verwachtte drukte zonden ze met vier man klaar, maar er was bijna niemand. Resultaat: kaarttrucs aan elkaar laten zien, dart-wedstrijden houden en ons prima amuseren :)
De dag daarna (de 25e) had ik 's avonds een heel lekker maal thuis, waarbij de kip natuurlijk niet kon ontbreken ;) Hoewel ik al eerder stukjes kipfilet in meerdere gerechten had gehad, was het ditmaal een heel kippendij, dus dat was een leuke ervaring. Toen die op was kwam de wagyuu weer tevoorschijn (voor de 3e keer al, ik wordt echt *gigantisch* verwend hier!) en konden we ook daarvan genieten. Heeeeeerlijk!!

De afgelopen paar dagen was er ook een extra meisje bij ons in huis, Debby uit Hong Kong. Zij heeft 3 jaar geleden hier ook Homestay gedaan en studeert nu in Nagasaki. Ze was een paar dagen op reis in Kyoto en kwam hier logeren, erg gezellig :) Zij is zondagochtend vertrokken, en vandaag (maandag) zijn in haar plaats de oudste dochter van de familie en haar man hierheen gekomen om Oud en Nieuw te vieren, dus het huis blijft niet lang leeg zo! :)

Gister ben ik trouwens weer even naar de pub geweest voor de English Salon (zie vorige blogs voor uitleg). Dit was na het eten, maar toen ik aankwam was Takaoka-san er nog niet. Ik stond in de rij om een drankje te bestellen, toen ik werd aangesproken door een Amerikaan. Ze stonden met vijf man bij de dartborden en zouden graag in teams spelen, maar met 5 is dat zo lastig te verdelen. Of ik kon darten (nou, soort van...) en of ik zin had om mee te doen. Prima! Heel gezellig gedart (en later nog hen aan Takaoka-san geïntroduceerd) en dus ook Engels gepraat. Zo zie je maar weer, de pub is nooit saai!

Oud en Nieuw ga ik ook in de pub vieren, en zodra de pub sluit (ze ergens tussen 2 en 3) ga ik met die vrienden door naar een club. Oorspronkelijk dacht ik dat dit wel zou moeten (de laatste trein gaat om 00:23, die daarna pas rond 5/6 uur 's ochtends weer), maar ik hoorde gister dat de treinen wellicht de hele nacht blijven rijden, omdat het Oudjaar is. Weet niet of dit waar is, maar als dat zo is kan ik dus wanneer ik wil naar huis toe. Ik ben nog steeds van plan om lang weg te blijven, maar het is fijn om te weten dat ik (hopelijk) niet ergens strand zonder weg te kunnen :)
Vader en moeder hier vroegen me expliciet of ik met vrienden ging aftellen, wat blijkbaar de norm is tegenwoordig voor jongeren. Vanwege een eerder verzoek volgt hier wat uitleg over Oud en Nieuw in Japan:
http://www.truefork.org/Hajime/nieuwjaar.htm
Dit is wat te veel info om allemaal hierheen te kopiëren/parafraseren, dus wie interesse heeft kan het lezen en wie niet, niet. Daarbij is het ondertussen laat en heb ik al weer veel te veel getypt, dus duik ik zo mijn nest in met een goed boek (ben bezig met Harry Potter in het Japans!).

Tot de volgende keer allemaal!

  • 29 December 2014 - 22:15

    Sharon:

    Als je het op oud jaar nou vol houd tot acht uur 's ochtends, valt er vast wel een skype verbinding te regelen ;p

    (en ja, ik ben zeker trots op je ;) )

  • 29 December 2014 - 23:42

    Fieke:

    alvast veel succes met aftellen in het Japans.. ;) *smile*
    wel heel stoer jpuw verhalen... is weet eens wat anders dan al die mensen die naar Afrika, Thailand of the USA vertrekken. .... ;)

  • 01 Januari 2015 - 13:44

    Nellie:

    weer eens wat anders dan Harrij Potter en francais....
    en een gezond 2015!

  • 20 Januari 2015 - 22:24

    Elise:

    Hoi Manon,

    Wat laat voor een gelukkig nieuwjaarswens en de felicitaties voor je verjaardag, maar beiden wel van harte gemeend!
    Leuk om te lezen hoe goed je je vermaakt :-) en natuurlijk weer prima resultaten boekt. Ik had niet anders verwacht ;-). Heb je nog enige last van heimwee?
    Succes met je verhuizing naar je kamer en ook daar veel plezier.

    Hartelijke groeten,
    Elise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Sept. 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 11888

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2014 - 19 September 2015

Een jaar naar Kyoto

30 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: